Sensoryczne doznania i doświadczenia są kluczowym elementem w rozwoju dziecka. Maria Montessori uważała, że to właśnie w zmysłach rodzi się odbiór i rozumienie świata. Dzieci poznają świat poprzez doświadczanie i badanie tego, co je otacza. Poprzez zmysły zbierają niezbędne informacje oraz stymulują swój rozwój. Materiały Montessori stworzyła konkretne materiały do rozwoju każdego ze zmysłów:
Praca na materiale Montessori z działu sensoryki: cylindry (spostrzeganie różnic w zakresie jednego wymiaru lub dwóch wymiarów jednocześnie, wielkości (średnica) koła – podstawy cylindra (grubość) lub/i jego wysokość czy też głębokość i szerokość otworu w drewnianym bloku na cylindry).
„Warto pamiętać o tym, że Materiał Montessori z działu sensoryki jest przede wszystkim przygotowaniem do działań matematycznych, który tak naprawdę jest nieświadomym dla dziecka wstępem do matematyki”.
Praca na materiale Montessori z działu sensoryki: brązowe schody (spostrzeganie różnic w zakresie dwóch wymiarów: szerokość i wysokość).
Praca na materiale Montessori z działu sensoryki: dwupoziomowy sześcian (sensoryczne wprowadzenie do matematyki. Wzór skróconego mnożenia na sześcian sumy (a+b)³).
Maria Montessori powtarzała, że „w intelekcie nie ma nic, co nie zaistniało wcześniej w zmysłach”.
Dzieci potrzebują uczty dla umysłów, sensorycznych doświadczeń, które karmią umysły- dlatego zachęcamy dzieci do pracy z materiałem z edukacji sensorycznej.