i ruchomy alfabet
„Umiejętność pisania to klucz, prawdziwa tajemnica, której odkrycie pozwala podwoić bogactwo, pozwala ręce przejąć panowanie nad dynamiczną pracą, niemal nieświadomą, jaką jest język mówiony i stworzyć kolejny język będący wiernym odbiciem języka mówionego. Ile będzie w posiadaniu umysłu, tyle też znajdzie się w posiadaniu ręki”.
Maria Montessori, Okrycie dziecka, s. 104
Doszliśmy do ostatniego etapu, który poprzedza samodzielne pisanie i czytanie. Jest to moment, w którym dziecko rozumie już, że słowa składają się z dźwięków – jest więc gotowe, aby nauczyć je, że każdy dźwięk powiązany jest z określonym znakiem graficznym – literą. W tym celu Maria Montessori stworzyła fenomenalną pomoc, która bezpośrednio przygotowuje dziecko do procesu pisania – szorstkie litery.
Szorstkie litery są wykonane z papieru ściernego i umieszczone na gładkiej powierzchni w kolorze niebieskim – spółgłoski oraz czerwonym – samogłoski. Dziecko obrysowuje kształt litery palcem – dzięki temu wzrokowo, a przede wszystkim dzięki mięśniom dłoni zapamiętuje symbol dźwięku, który już wcześniej poznało. (Aby ruch był naturalny i swobodny dla dziecka bardzo ważna jest prawidłowo rozwinięta mała motoryka, o czym pisałam w poprzedniej części).
Opisane powyżej ćwiczenia trwają tak długo, aż dziecko nie opanuje pracy z określonymi literami.
Na kolejny etap przechodzimy po wielu dniach, czasami tygodniach różnych ćwiczeń, które poniżej zaprezentuję. Dobrym sposobem poszerzenia pracy z literami szorstkimi jest:
Kiedy dziecko zna około dziesięciu liter możliwe jest wprowadzenie ruchomego alfabetu. Jest to zbiór liter alfabetu wyciętych z drewna lub plastyku, które krojem, wielkością, i kolorem odpowiadają literom z szorstkiego alfabetu. Praca z ruchomym alfabetem jest wspaniałym wstępem do procesu pisania, ponieważ daje dziecku możliwość ułożenia prostych wyrazów zarówno na czystym polu, jak i w liniaturze.
Temat kształtowania umiejętności pisania i czytania jest szeroki i niezmiernie ciekawy. Mam nadzieję, że udało mi się pokazać, jak ciekawie można rozwijać te umiejętności zarówno w przedszkolu, jak i w domu.
Jeśli interesuje Was więcej zachęcam do śledzenia naszego bloga, na którym będą publikowane artykuły dotyczące metody Montessori, jak również życia naszego przedszkola.
Zapraszam!