mobile-img
Artykuł
Nauka poprzez zabawę- popołudniowe zajęcia z języka angielskiego z najmłodszymi Przedszkolakami

W naszym przedszkolu dzieci doświadczają codziennego żywego kontaktu z językiem angielskim. Przedszkolaki uczą się języka obcego tak samo jak języka ojczystego, czyli intuicyjnie- poprzez obserwację sytuacji i otoczenia.

Oprócz tego, na zajęciach nauczycielki proponują mnóstwo zabaw, gier oraz piosenek, aby zachęcić dzieci do aktywnego udziału. Poniżej przedstawię i omówię kilka propozycji aktywności, które szczególnie sprawdziły się w grupie najmłodszych Przedszkolaków:

1. Pacynki

Dzieci je uwielbiają, a jeszcze większą radość sprawia im uczestnictwo w ich tworzeniu! Pacynka ze zdjęcia została wykonana ze skarpety, drucika kreatywnego, ruchomych oczu i pomponika- that’s it!

  • Pacynka może okazać się pomocna w zachowaniu rytmu zajęć, np.
    -dzieci codziennie pukają do pudła, w którym śpi pacynka i zapraszają ją do zabawy okrzykiem: „Hello, it’s time to wake up! „- jest to znak dla grupy, że właśnie zaczynamy zajęcia z języka obcego;
    – razem z Pacynką możemy przypominać sobie czego nauczyliśmy się na poprzednich zajęciach;
    – możemy śpiewać z nią piosenki;
    -pracę z Pacynką kończymy pożegnalnym zwrotem „Bye, bye! Sweet dreams” – informacja, że zajęcia właśnie dobiegają końca.
    Pacynka może towarzyszyć dzieciom przez całe zajęcia lub okazjonalnie.
  • Pacynka może odgrywać rolę ucznia, który często o czymś zapomina lub myli się, a zadaniem dzieci jest poprawienie „Zapominalskiego”;
  • Pacynka może również pełnić funkcję „Ciszaka”- kiedy dzieci są za głośno, Pacynka chowa się do pudła;
  • Zarówno nauczyciel, jak i dziecko może być Pacynką i wydawać polecenia grupie w trakcie zabawy np. „turn around; clap your hands; jump”
  • Aby urozmaicić zajęcia, nauczyciel może zrobić zdjęcia Pacynce w różnych miejscach i okolicznościach np. w kinie, w restauracji czy na placu zabaw, a następnie pokazać je dzieciom i porozmawiać z nimi o sposobie spędzania wolnego czasu.
  • Pacynka może być wykorzystywana do wprowadzenia opowiadania, aby pomóc dzieciom w zrozumieniu fabuły np.:

Pacynka: (szepcze coś nauczycielowi na ucho)
Nauczyciel: Puppet wants to know if you want a story. Do you want a story?
Dzieci: Yes!
Pacynka: (szepcze coś nauczycielowi na ucho)
Nauczyciel: Puppet says the story is about (…)

Możemy również w ten sposób zadawać inne pytania pomocnicze związane z tematem opowiadania.

2. „Let’s go fishing!”. Łowienie rybek

  • Zabawa, przy której usprawniamy motorykę małą;
  • Formowanie rybek przez dzieci z drucika kreatywnego (celowo w różnych kolorach, aby poćwiczyć ich nazwy w języku angielskim);
  • Przebieg zabawy: dzieci najpierw nalewają wody do miseczki, następnie wpuszczają swoje rybki, ustawiają się w kole i przekazują sobie „wędkę”, mówiąc: „Take the fishing rod and try to catch a (yellow) fish”. Dzieci zbierają złowione rybki do swoich pojemników i osuszają je papierowym ręczniczkiem.

3. Memory

  • Wszystkim bardzo dobrze znana zabawa, która polega na odnalezieniu pary, czyli dwóch identycznych elementów;
  • Na zajęciach rozmawiamy o tym, czym różnią się poszczególne wylosowane elementy, np. “These two penguins are different because one of them has a scarf”.

4. Storytelling

  • Podczas czytania dzieciom historyjek w języku obym, dzieci znacznie szybciej tracą zainteresowanie bajką niż w przypadku bajki w języku ojczystym- to oczywiste, ponieważ dzieci nie rozumieją treści. Można to zmienić wprowadzając kilka drobnych „upiększeń”:
  • Teatrzyk z pacynkami

Zabawa w teatrzyk, z doborem odpowiedniej intonacji i scenografii sprawia, że dzieci bardzo chętnie słuchają opowiadania!

  • Wprowadzenie do opowiadania oraz omówienie go po przeczytaniu

– do wprowadzenia opowiadania można użyć, tak jak zostało to wcześniej wspomniane, pacynek lub kart obrazkowych
– słownictwo z opowiadania może zostać jeszcze szybciej zapamiętane przez dziecko, jeśli będzie ono miało do czynienia z autentycznymi przedmiotami, które mają na celu zobrazowanie tematu, czyli z tak zwanymi KONKRETAMI, np. po przeczytaniu opowiadania „The Very Hungry Caterpillar”, możemy pokazać dzieciom owoce i słodycze występujące w opowiadaniu.

Pokazane na zdjęciach pomoce zostały wykonane przeze mnie, zachęcam również do ich wykonania wszystkich, którzy czytają tego bloga. Pomoce nie są skomplikowane, a sprawiają dzieciom bardzo wiele radości i pobudzają do mówienia w języku angielskim.


Autor
Julia Góralczyk
Nauczyciel Wspomagający