Nauka poprzez zabawę- popołudniowe zajęcia z języka angielskiego z najmłodszymi Przedszkolakami
W naszym przedszkolu dzieci doświadczają codziennego żywego kontaktu z językiem angielskim. Przedszkolaki uczą się języka obcego tak samo jak języka ojczystego, czyli intuicyjnie- poprzez obserwację sytuacji i otoczenia.
Oprócz tego, na zajęciach nauczycielki proponują mnóstwo zabaw, gier oraz piosenek, aby zachęcić dzieci do aktywnego udziału. Poniżej przedstawię i omówię kilka propozycji aktywności, które szczególnie sprawdziły się w grupie najmłodszych Przedszkolaków:
1. Pacynki
Dzieci je uwielbiają, a jeszcze większą radość sprawia im uczestnictwo w ich tworzeniu! Pacynka ze zdjęcia została wykonana ze skarpety, drucika kreatywnego, ruchomych oczu i pomponika- that’s it!
Pacynka może okazać się pomocna w zachowaniu rytmu zajęć, np. -dzieci codziennie pukają do pudła, w którym śpi pacynka i zapraszają ją do zabawy okrzykiem: „Hello, it’s time to wake up! „- jest to znak dla grupy, że właśnie zaczynamy zajęcia z języka obcego; – razem z Pacynką możemy przypominać sobie czego nauczyliśmy się na poprzednich zajęciach; – możemy śpiewać z nią piosenki; -pracę z Pacynką kończymy pożegnalnym zwrotem „Bye, bye! Sweet dreams” – informacja, że zajęcia właśnie dobiegają końca. Pacynka może towarzyszyć dzieciom przez całe zajęcia lub okazjonalnie.
Pacynka może odgrywać rolę ucznia, który często o czymś zapomina lub myli się, a zadaniem dzieci jest poprawienie „Zapominalskiego”;
Pacynka może również pełnić funkcję „Ciszaka”- kiedy dzieci są za głośno, Pacynka chowa się do pudła;
Zarówno nauczyciel, jak i dziecko może być Pacynką i wydawać polecenia grupie w trakcie zabawy np. „turn around; clap your hands; jump”
Aby urozmaicić zajęcia, nauczyciel może zrobić zdjęcia Pacynce w różnych miejscach i okolicznościach np. w kinie, w restauracji czy na placu zabaw, a następnie pokazać je dzieciom i porozmawiać z nimi o sposobie spędzania wolnego czasu.
Pacynka może być wykorzystywana do wprowadzenia opowiadania, aby pomóc dzieciom w zrozumieniu fabuły np.:
Pacynka: (szepcze coś nauczycielowi na ucho) Nauczyciel: Puppet wants to know if you want a story. Do you want a story? Dzieci: Yes! Pacynka: (szepcze coś nauczycielowi na ucho) Nauczyciel: Puppet says the story is about (…)
Możemy również w ten sposób zadawać inne pytania pomocnicze związane z tematem opowiadania.
2. „Let’s go fishing!”. Łowienie rybek
Zabawa, przy której usprawniamy motorykę małą;
Formowanie rybek przez dzieci z drucika kreatywnego (celowo w różnych kolorach, aby poćwiczyć ich nazwy w języku angielskim);
Przebieg zabawy: dzieci najpierw nalewają wody do miseczki, następnie wpuszczają swoje rybki, ustawiają się w kole i przekazują sobie „wędkę”, mówiąc: „Take the fishing rod and try to catch a (yellow) fish”. Dzieci zbierają złowione rybki do swoich pojemników i osuszają je papierowym ręczniczkiem.
3. Memory
Wszystkim bardzo dobrze znana zabawa, która polega na odnalezieniu pary, czyli dwóch identycznych elementów;
Na zajęciach rozmawiamy o tym, czym różnią się poszczególne wylosowane elementy, np. “These two penguins are different because one of them has a scarf”.
4. Storytelling
Podczas czytania dzieciom historyjek w języku obym, dzieci znacznie szybciej tracą zainteresowanie bajką niż w przypadku bajki w języku ojczystym- to oczywiste, ponieważ dzieci nie rozumieją treści. Można to zmienić wprowadzając kilka drobnych „upiększeń”:
Teatrzyk z pacynkami
Zabawa w teatrzyk, z doborem odpowiedniej intonacji i scenografii sprawia, że dzieci bardzo chętnie słuchają opowiadania!
Wprowadzenie do opowiadania oraz omówienie go po przeczytaniu
– do wprowadzenia opowiadania można użyć, tak jak zostało to wcześniej wspomniane, pacynek lub kart obrazkowych – słownictwo z opowiadania może zostać jeszcze szybciej zapamiętane przez dziecko, jeśli będzie ono miało do czynienia z autentycznymi przedmiotami, które mają na celu zobrazowanie tematu, czyli z tak zwanymi KONKRETAMI, np. po przeczytaniu opowiadania „The Very Hungry Caterpillar”, możemy pokazać dzieciom owoce i słodycze występujące w opowiadaniu.
Pokazane na zdjęciach pomoce zostały wykonane przeze mnie, zachęcam również do ich wykonania wszystkich, którzy czytają tego bloga. Pomoce nie są skomplikowane, a sprawiają dzieciom bardzo wiele radości i pobudzają do mówienia w języku angielskim.
Autorka
Julia Góralczyk
Nauczyciel Wspomagający
Ta strona internetowa wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie ze strony oznacza akceptację tych plików. Możesz określić warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies za pomocą ustawień przeglądarki. Polityka prywatności. AKCEPTUJĘ
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.