
Cisza przynosi nam często wiedzę, którą jeszcze nie do końca pojęliśmy, że mianowicie posiadamy życie wewnętrzne. Poprzez ciszę dziecko, być może po raz pierwszy, spostrzega własne życie wewnętrzne (…) Cisza przygotowuje duszę na określone wewnętrzne doświadczenia (…) Po doświadczeniu ciszy nie jest się tym, kim było się wcześniej.
Maria Montessori
Jak co roku dzieci z naszego przedszkola uczestniczyły w Mikołajkowej Lekcji Ciszy, przygotowanej zgodnie z myślą pedagogiki Montessori. Lekcje Ciszy to specyficzne, wyjątkowe i niezwykle cenne formy zajęć. Są zaproszeniem dzieci do wspólnego przeżywania czegoś wyjątkowego, magicznego. Mają duże znaczenie w rozwoju wychowawczym dziecka. Ćwiczenia ciszy pomagają dziecku odnaleźć spokój. Kontrola ruchu i twórcza ekspresja ruchowa, powiązane wzajemnie z uspokojeniem, są najlepszym sposobem do powstawania refleksji i możliwością uwewnętrzniania się. Warto przytoczyć kilka warunków, niezbędnych do zorganizowania Lekcji Ciszy:
Lekcje Ciszy są bardzo różnorodne. Możliwości ich zorganizowania jest mnóstwo. Jest to proces, który wymaga od dzieci wypracowania pewnych, niezbędnych czynników. Dzieci powinny czuć wewnętrzną potrzebę i chęci do uczestniczenia w takich zajęciach, gdzie wszelkie bodźce z otoczenia zredukowane są do minimum, gdzie nauczyciel mówi do nich spokojnym, umiarkowanym głosem, używając prostych, zrozumiałych, ale oszczędnych komunikatów, i w końcu gdzie ich zmysły zaczynają pracować jeszcze bardziej. Zbudowany zostaje wówczas cudowny, magiczny nastrój. Na początku nie jest to dla dzieci tak proste i naturalne, szczególnie dla dzieci młodszych, gdyż muszą wykazać się dużą samokontrolą. Natomiast tak rozbudowana gama korzyści płynących z uczestniczenia w Lekcjach Ciszy z pewnością im to wynagrodzi:
W tym roku przedszkolaki Bambini przygotowały bardzo wyjątkową Lekcję Ciszy. Przy użyciu materiałów Montessori dzieci zbudowały piękną, świąteczną choinkę. Wykorzystane do tego zostały głównie pomoce z działu sesnoryki.
Patyki liczbowe, różowa wieża, brązowe schody oraz cylindry stworzyły szkielet choinki, nadając już jej odpowiedni kształt.
Jak każda choinka świąteczna potrzebuje pięknych, kolorowych ozdób. Zatem i ta choinka została przez dzieci udekorowana. Do tego zadania wykorzystały kolorowe walce, materiał należący również do działu sensoryki.
Ostatnim etapem tworzenia choinki było ubranie jej w lampeczki oraz oczywiście założenie na czubek gwiazdy. O tym przedszkolaki także nie zapomniały i choinka prezentowała się zjawiskowo.