mobile-img
Artykuł
Czytamy naszym dzieciom

Niezwykle istotną kwestią w życiu każdego człowieka jest posiadanie wewnętrznej umiejętności rozumienia samego siebie oraz świata, w którym żyje. Ciągły rozwój, w którym obcuje człowiek już od tysięcy lat zaowocował narzędziem, bez którego ciężko byłoby o owe zrozumienie. Narzędziem tym jest język. Z łatwością można zauważyć, iż w dzisiejszych czasach, czasach, którymi zawładnęły media dzieci mają duże trudności z językiem- często nie potrafią czytać, pisać, pojawia się coraz to więcej problemów logopedycznych. Jest to z pewnością bardzo jasny sygnał, iż należy podjąć w tym kierunku konkretne działania.

Bardzo często my jako rodzice, nauczyciele, pedagodzy zadajemy sobie kluczowe pytanie:
,,Kiedy powinnyśmy włączyć dziecko w proces czytelnictwa, kiedy powinniśmy zacząć mu czytać’?
Otóż odpowiedz jest niezwykle prosta- jak najwcześniej!

Czytanie bowiem jest czynnością tak cenną, piękną i wartościową, iż nie należy wykluczać z niej najmłodszych. Coraz częściej mówi się o projekcie ,,czytanie do brzucha”. Okazuje się, iż dziecko już w okresie prenatalnym słyszy i zapamiętuje pewne słowa, w tym słowa z różnych historii literackich. Następnie, kiedy przychodzi na świat słowa te działają na nie niezwykle kojąco.

W animacji czytelnictwa dziecięcego ogromnie ważną role odgrywa rodzic. To właśnie on jest odpowiedzialny za ukształtowanie pierwszych relacji dziecka z książką. Fakt, iż rodzic mówi do tak małego dziecka, czyta mu poszczególne książki będzie miało ogromne znaczenie w późniejszym jego rozwoju. Tyle, ile usłyszy słów we wczesnym etapie swojego życia będzie owocowało w przyszłości w poziomie jego inteligencji, a także umiejętności budowania różnych relacji i więzi.

Czytanie jest, wobec tego, absolutnie nieodłącznym aspektem w życiu dziecka. Czytanie dziecku książek jest najprościej mówiąc rewelacyjnym narzędziem do rozwijania sfery językowej. Bowiem język wykorzystywany w literaturze jest dużo bardziej bogaty i wysublimowany. Wobec tego dziecko, któremu dorosły codziennie czyta dysponuje znacznie bogatszym zasobem słów. Kiedy takie dziecko zaczyna mówić okazuje się, iż potrafi posługiwać się nienagannym językiem, oczywiście w miarę swoich możliwości. Poza walorami językowymi głośne czytanie dzieciom przynosi wiele innych, niezwykle istotnych korzyści, m.in.:

  • rozwija wyobraźnię, kreatywne i twórcze myślenie,
  • pogłębia wiedzę z wszelakich dziedzin nauki oraz życia codziennego,
  • rozwija zainteresowania,
  • przygotowuje dziecko do nauki czytania i pisania,
  • poprawia koncentrację, uczy cierpliwości, ćwiczy pamięć,
  • buduje więzi, relacje z drugim człowiekiem,
  • uczy emocji: odczytywania emocji, nazywania ich, szukania rozwiązań w wielu potencjalnie trudnych sytuacjach,
  • kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy.

W odpowiedzi na wszystkie, powyższe korzyści płynące z codziennego czytania dzieciom, w naszym przedszkolu po raz kolejny odbyła się akcja edukacyjna ,,Czytamy naszym dzieciom”, do której to zaprosiliśmy rodziców naszych przedszkolaków. Spotkania te były fantastyczną okazją do pielęgnowania więzi integracyjnych, do miłego spędzenia czasu, ale przede wszystkim miały na celu ukazać istotę głośnego czytania dzieciom. Czas ten był niezwykle wartościowy. Udało się choć na chwilę przenieść dzieci do magicznego świata literatury. Rodzice wykazali ogrom zaangażowania. Wybierali bardzo ciekawe pozycje literackie: wiersze, opowiadania, baśnie, bajki i wiele innych oraz przedstawili poniekąd swoje ukryte, aktorskie talenty. Spotkania te miały za zadanie przyzwyczajać dzieci do czytania, rozwijania ich zainteresowań czytelniczych oraz dostarczyć całe mnóstwo przeżyć i wrażeń.

Pamiętajmy zatem, iż czytanie dzieciom od najmłodszych lat rozbudza w nich ciekawość świata, pomaga zrozumieć siebie i innych. Jest najlepszą inwestycją w pomyślną przyszłość dziecka!

Zachęcamy Rodziców do czytania swoim Dzieciom !


Autorka
Ewelina Mazurkiewicz
Nauczyciel Montessori