O tym, ile dobrego przynosi codzienne czytanie dziecku książek powstało wiele publikacji naukowych. Budowanie więzi pomiędzy rodzicem i dzieckiem, zaspokajanie potrzeb emocjonalnych, wspieranie rozwoju psychicznego, nauka poprawnego posługiwania się językiem, poprawa koncentracji czy rozwój wyobraźni to tylko kilka z wielu przykładów na to, dlaczego warto czytać dzieciom. Mając na uwadze wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka, postanowiliśmy, że codzienne, głośne czytanie dzieciom będzie stałym punktem rozkładu dnia w naszym przedszkolu. Kierując się montessoriańską zasadą przygotowanego otoczenia, dzieci mają swobodny dostęp do książek – o każdej porze dnia mogą wybrać pozycję, która je interesuje i obejrzeć ją samodzielnie lub z rówieśnikami. Dodatkowo podczas relaksu, dzieci wspólnie z nauczycielem wybierają książeczki do głośnego czytania. Podczas czytania stwarzamy w sali atmosferę, która sprzyja odpoczynkowi – przygaszamy światło, zapalamy lampkę, dzieci przyjmują najwygodniejszą dla siebie pozycję. Pamiętamy oczywiście o modulacji głosem, interakcji z dziećmi, rozmowie na temat fabuły, postaci, tak aby aktywnie włączyć przedszkolaki w proces czytania. Wszystkie te zabiegi sprawiają, że dzieci utożsamiają wspólne czytanie z przyjemnością i relaksem.
Co więcej, dzieci każdego dnia mogą przynieść do przedszkola ulubioną książkę, którą czytają wspólnie z rodzicami w domu. Stwarza to okazję do wspólnej wymiany doświadczeń między rówieśnikami, wielu rozmów dzieci na temat ulubionych książek czy inspiruje do zabaw w bohaterów z ulubionej bajki. Rozbudzanie miłości do książek od najmłodszych lat – zarówno w domu, jak i przedszkolu na pewno zaowocuje w przyszłości chętnym, samodzielnym czytaniem naszych pociech.
Gry dźwiękowe pojawiają się na samym początku edukacji językowej Montessori – ich celem jest nauczenie dziecka rozpoznawania konkretnych dźwięków zanim pozna ono odpowiadające im znaki graficzne. Dzięki nim pokazujemy dziecku, że każde słowo, którym się posługuje składa się z dźwięków – czyli głosek. Zabawa ta jest naturalnym pomostem pomiędzy konkretnym dźwiękiem, a jego symbolem – literą, którą dziecko poznaje znaczniej później.
Zaczynając zabawę w gry dźwiękowe dziecko powinno potrafić nazywać rzeczy w otoczeniu, tworzyć zdania, mieć wyraźną mowę. W przedszkolu w pierwsze gry dźwiękowe zaczynamy bawić się z dziećmi już w grupie maluszków.
Jak sama nazwa wskazuje – gry dźwiękowe to forma zabawy, która ma swoje określone cele i zasady:
Dzieci uwielbiają gry dźwiękowe, podczas spacerów do parku niejednokrotnie bawią się wspólnie lub z nauczycielem, mówiąc: widzę, rzecz na „aaaaa” co to jest?
W gry dźwiękowe z powodzeniem można bawić się w domu. Dzieci bardzo chętnie wyszukują w swoich pokojach przedmioty posiadające w swojej nazwie określoną głoskę lub proszą rodzeństwo i rodziców o wyszukanie danej rzeczy.
Zachęcam do wspólnej zabawy z dziećmi!