Adaptacja to trudny i burzliwy czas zarówno dla dziecka jak i rodzica. Dla wielu dzieci pierwsze spotkanie z przedszkolem oznacza również pierwsze poważne rozstanie z rodzicami. Nic więc dziwnego, że wiąże się z nim wiele wątpliwości i emocji. Pamiętajmy, że adaptacja jest procesem indywidualnym i to jak będzie ona przebiegać zależy nie tylko od współpracy nas dorosłych, ale przede wszystkim od dziecka – jego gotowości do wejścia w nowe środowisko i wsparcia, jakie od Nas otrzyma. W tym artykule nie przedstawię „złotej rady” na adaptację dziecka w przedszkolu, postaram się natomiast zawrzeć w nim kilka wskazówek, które w połączeniu z obserwacją i wsłuchaniem się w potrzeby dziecka, może ułatwić mu rozpoczęcie przygody z przedszkolem.
Naszym głównym celem w czasie adaptacji jest dostarczenie dziecku przyjemnych przeżyć związanych z przedszkolem, aby dziecko wkraczało w nasze progi pozytywnie nastawione, ufne i nie reagowało lękiem. W przedszkolu Bambini tworzymy życzliwą, domową atmosferę. Wiemy, że każde dziecko to odrębna i wyjątkowa osoba, która potrzebuje innego czasu do zaklimatyzowania się w nowym miejscu. Z tego względu tak ważne jest abyśmy my dorośli spróbowali wczuć się w rolę dziecka, by następnie mądrze dostosować metody i sposoby pracy, aby pomóc mu w przystosowaniu się do nowego rytmu życia, innego niż ten, którego dziecko doświadczyło dotychczas.
Bardzo ważnym czynnikiem w adaptacji dziecka do nowej sytuacji życiowej jest współpraca między nauczycielkami a rodzicami. Rodzice i nauczyciele powinni wymieniać się informacjami o dziecku nawzajem: mówić o zachowaniach w przedszkolu oraz o zachowaniach dziecka w domu. To pozwoli na podjęcie wspólnych działań, które ułatwią dziecku przystosowanie się do nowego środowiska. Zachęcamy do rozmowy, zadawania pytań – Nasz zespół jest kompetentny i otwarty na współpracę. Łączy nas wspólny cel – harmonijny rozwój i bezpieczeństwo Państwa dzieci. Maluchy widząc Nasze wspólne starania będą czuły się bezpiecznie i komfortowo.
Maluszek przychodząc po raz pierwszy do przedszkola, pomimo spotkania tu życzliwych mu osób nadal odczuwa silną więź emocjonalną z rodzicami i wynikającą z tego tęsknotę. W wielu przypadkach dla nowych przedszkolaków w złagodzeniu stresowej sytuacji pomaga „kawałek domu” – proszę pozwolić dziecku zabrać do przedszkola ulubioną zabawkę, poduszeczkę, kocyk – da mu ona większe poczucie bezpieczeństwa i pomoże w adaptacji.
Starając się zrozumieć dziecko trzeba uświadomić sobie, że maluszek oderwany od bliskich odczuwa lęk i niepewność, boi się że np. będzie na zawsze zostawiony w przedszkolu, że mama po niego nie przyjdzie. Dziecko w wieku przedszkolnym nie ma poczucia czasu. Mówienie dziecku „Przyjdę po Ciebie za 5 godzin”, „Odbiorę Cię o 15” jest przez nie niezrozumiałe. Starajcie się̨ tłumaczyć dziecku, kiedy po nie przyjdziecie wykorzystując stały rytm dnia w przedszkolu np. „odbiorę Cię po obiedzie, po podwieczorku”. Zawsze dotrzymujcie słowa! Mówcie zgodnie z prawdą, ponieważ dzieci szybko pamiętają̨ rytm życia przedszkolnego.
Wiemy, że adaptacja to stresujący czas nie tylko dla Dzieci, ale również dla Rodziców. Dla Państwa to również nowa sytuacja -po kilku latach wspólnie spędzonych z dziećmi w domu, rozpoczyna się nowy etap. Dziecko uczy się funkcjonowania poza środowiskiem rodzinnym a Państwo uczą się życia z przedszkolakiem – jego nowymi potrzebami i trudnościami. Tęsknota za Dzieckiem i niepokój związany z nową sytuacją to naturalne uczucia, które towarzyszą Rodzicom nowych przedszkolaków. Pamiętajcie jednak, że „dzieci są barometrem uczuć swoich rodziców” – odczuwają i reagują na zmiany naszego nastroju. Dlatego tak ważne jest pozytywne nastawienie Rodziców do nowego miejsca i sytuacji. Z tego względu zachęcamy do udziału w pierwszych spotkaniach z nauczycielem prowadzącym grupę – zapoznania się, porozmawiania, zadania pytań, które naturalnie pojawią się przed rozpoczęciem roku przedszkolnego. Natomiast, kiedy Dziecko przekroczy już próg przedszkola pomocne mogą okazać się:
Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej niewątpliwie jest momentem przełomowym w jego życiu społecznym. Dla wielu dzieci oznacza on pierwsze kontakty z dużą grupą rówieśniczą a co za tym idzie zmianę dotychczasowego trybu życia i zaspokajania potrzeb, do czego dołączają się nowe dla dziecka zadania związane z funkcjonowaniem w grupie przedszkolnej. Niesie to za sobą większe napięcie emocjonalne. W tym okresie dziecko uczy się̨ nowej dla siebie roli przedszkolaka. Nawiązuje przyjaźnie, napotyka problemy i uczy się rozwiązywania pierwszych konfliktów i nieporozumień. Pojawiają się pierwsze sukcesy i drobne niepowodzenia. A wszystko to jest naturalną częścią rozwoju dzieci. Aby jak najbardziej ułatwić dzieciom proces adaptacji do nowego środowiska włączamy w niego całe przedszkole – zarówno nauczycielki jak i starsze dzieci. Maluszki mają możliwość poznania wszystkich nauczycieli – tak, aby w przypadku nieobecności „ich cioci” dzieci nadal czuły się komfortowo i bezpiecznie. Dodatkowo dzięki obecności starszych dzieci, maluszki poznają przedszkolne zwyczaje a korzyści z tego płynące widzimy u wszystkich – maluszki czują się pewniej w nowym środowisku, natomiast starszaki uczą się odpowiedzialności i uważności.
Warto oswajać dziecko z nadchodzącą zmianą, rozmawiać o własnych przedszkolnych wspomnieniach, a także sięgnąć po książki opowiadające o przedszkolu. W księgarniach można znaleźć́ coraz więcej pozycji na ten temat, polecamy np.: